Medlemsverket

Medlemsverket är ett nygammal idé som vi plockar upp på nytt 2024. En konstnär gör ett verk i samma upplaga som antal medlemmar. Alla medlemmar är vinnare!

2024 – Éva Mag

Éva Mag blir årets medlemsverkskonstnär! Mag har främst arbetat med verk som är gjorda för större installationer och har ständigt arbetat med performance som en ytterligare dimension till de lerfyllda objekten och kropparna. Vi vill ge våra medlemmar chansen att ha en del av Mags stora, märkliga värld hemma på sin vägg och medlemsverket blir därför ett fotografi. Hon har alltid också arbetat med fotografiska verk, de allra tidigaste fotografierna handlade mycket om att arkivera och bevara de tygfigurer hon sytt eftersom hon sedan omvandlat dessa till skulpturer.

Carl Larsson gjorde ett medlemsverk till alla medlemmar 1884, etsningen ”Den glada festen”. Denna titel blir ledstjärna för Éva Mags nya verk för SAK:s medlemmar, en bild föreställande en grupp figurer av tyg som tycks isolerade från varandra men ändå intimt sammankopplade, en spöklik gemenskap. I Éva Mags värld blir det en ganska allvarlig fest, mycket i världen och konstvärlden kan ju mer beskrivas lite som efter börskraschen 1987: The party is over. Men! Det får den ju inte vara och om vi levt 193 år som förening så vill vi kämpa oss kvar. Och konsten sover aldrig.

Lansering av Éva Mags medlemsverk sker under hösten 2024 med en glad fest i samarbete med galleri Antics 27-28 september.

Éva Mag (född 1979) bor och är verksam i Stockholm. Hon tog sin masterexamen från Kungliga Konsthögskolan 2015. 2020 gjorde Mag sin hittills största separatutställning ”Det finns en plan för det här”, på Bonniers Konsthall, Stockholm. Hon har också gjort flera offentliga utsmyckningar.  I augusti monteras även ”Mellan Rötter och Vingar” på uppdrag av Stockholm Konst för Stockholms Hem i Skärholmen.

Bild: Éva Mag i ateljén Foto: Sofia Johansson/Smuts